Een creatieve mix van festivalbezoekers, jonge ondernemers en onderzoekers om net ontwikkelde prototypes onder de loep te nemen vooraleer het product of de dienst op de markt wordt losgelaten. De directe feedback van het testpubliek op zomerfestivals zorgt dat prototypes snel en zinvol kunnen aangepast worden.

Negen op de tien innovaties falen. Vaak omdat het prototype niet voldoende werd getest voor het op de markt komt. Vaak wordt er marktonderzoek gedaan bij de toekomstige gebruiker, of worden verschillende prototypes gemaakt in een besloten omgeving. Het gebeurt veel minder dat deze prototypes ook echt in de praktijk worden getest vooraleer ze op de markt worden gezet. Inno-quarter kiest voor een andere aanpak. Prototypes en innovaties worden getest op Europese festivals. De deelnemende festivals worden gebruikt als een levend labo. Start-ups en onderzoekers kunnen hun product of dienst uitvoerig testen in de echte wereld vooraleer ze het op de markt brengen. Een festival vormt een tijdelijke mini-samenleving waar ook moet nagedacht worden over vraagstukken rond energie, afval, voedsel, … Het biedt dan ook de perfecte omgeving om snel input en feedback te krijgen over de innovaties. Met de verworven kennis kan het product of dienst verder worden verfijnd. Zo verhoogt Inno-Quarter de kans op slagen bij een introductie op de markt.

Het project richt zich op prototypes van producten en diensten die werken rond de duurzame ontwikkelingsdoelstelling van de Verenigde Naties, en zo bijdragen aan betere wereld.

'Sjiek', dat zijn 2 studenten IPO (Roel Heyninck en Jeroen Depuydt) die een eindwerk hadden gemaakt rond speciale vuilbakken voor het opvangen/verzamelen van kauwgom. Op het Welcome To The Village festival in Nederland werden een week lang workshops georganiseerd rond duurzame innovaties (dat project heet DORP). In de zomer van 2019 hebben Roel en Jeroen er hun product voorgesteld en werd vanuit hun product verder gewerkt aan nieuwe afgeleide duurzame producten. Hun idee: we verzamelen kauwgom en gebruiken dat als grondstof om weer andere producten te ontwikkelen

https://innoquarter.eu/

 

 


Gerelateerd

Cupido, cultuur en cultureel erfgoed als motor voor regionale ontwikkeling

Het Cupido project gebruikt cultuur (kunst, dans, muziek, …) en cultureel erfgoed als motor voor regionale ontwikkeling en het versterken van sociale cohesie binnen verschillende regio’s in Europa.

Meer info

Howest-campus Brugge Station krijgt allereerste ‘Knikjesgang’

Twee jaar geleden werden in heel Vlaanderen tal van straten omgedoopt tot ‘Knikjesstraat’. Nu elkaar ontmoeten op de campus weer volop mogelijk is, werd  naar aanleiding van de wereldwijde Dag van de glimlach de allereerste ‘Knikjesgang’ ingehuldigd op de Howest-campus Brugge Station.

Meer info

DETUIN, een plek waar experimenteren en leren centraal staan

DETUIN is een project dat verschillende actoren in de buurt wil samenbrengen. Studenten van Howest, de hogeschool West-Vlaanderen, de basisschool…

Meer info

Peer Support, jongeren ondersteunen leeftijdsgenoten met vragen of problemen

Jongeren worden gemotiveerd om leeftijds- of leefstijlgenoten (‘Peers’) met vragen en problemen te ondersteunen.

Meer info